Тракийските култове, религия и светилища
Траките имали множество богове, чиито култове са
обединени в тракийския орфизъм и Дионисиевите мистерии. Много по-късно тези
божества са възприети от елините и неправилно днес се смятат за божества от
Древна Гърция. Още Херодот обаче изтъква, че имената на божествата са възприети
от елините чрез трако-пеласгите и че тези божества идват основно от Египет. Тук
е мястото да отбележим, че според някои нови данни преддинастичните египтяни са
от бялата раса (както и първите династии на фараоните) и че те идват в Египет
от Тракия и Мала Азия 33000 години пр. Хр., а може би и много по-рано.
От траките идват
оргиите на Кабирите и култа към Хермес (Тот-Хермес или Хермес Трисмегистос [“Трижди Могъщ”]), Дионис, Арес, Зевс и другите
богове. Херодот, описвайки обичаите на траките изтъква, че те почитат най-много
боговете Арес, Дионис и Артемида. Царете на траките обаче, отделно от
останалите граждани, почитали най-вече Хермес; единствено в него се кълнели и
твърдели, че са негови потомци (15). С името на Хермес се свързва и едно тайно
учение, наречено по-късно “херметизъм”, което традиционно се приема, че идва от
Египет и е събрано в 42 книги. Част от тези херметични текстове са обобщени
през Античността в сборник наречен “Corpus
Hermeticum”, който обхваща 16
трактата под формата на диалози (12, 14).
Херметизмът стои в
основата на орфическите мистерии, езотеричните учения и древната теология и
теософия на антична Европа. От него черпят знания и вдъхновение питагорейците,
неоплатониците, гностиците и алхимиците. Според Едуар Шуре учението на Хермес
инициира и “дава първите лъчи” на доктрините на Орфей и Мойсей. За отбелязване
е, че херметизмът в своята оригинална форма е монотеистично учение и това се
подчертава от по-късните християнски коментатори. В “Божи наставления” (“Divinae
institutiones”) на Лактанций се
набляга върху изказванията на Хермес за монотеизма, за неизразимостта на
божественото и за Божието слово: “…Той (Хермес) е написал книги, много книги за
познаването на божествените неща. В тях провъзгласява величието на върховния и
единствен Бог и го назовава със същите имена като нас – Господ и Отец” (13).
От данните, с които
разполагаме става ясно, че по всяка вероятност Тот-Хермес, както Орфей, Дионис,
Залмоксис, Херакъл и други са били реално съществували личности от дълбока
древност, които след смъртта им са били обожествявани от траките. В следствие
на това са се появили и различни култове, които били възприети от околните
народи и най-вече от южните варвари – ахейци и дорийци. В следствие на редица
по-късни исторически фалшификации тези божества са обявени за “собственост” на
древните елини, и като такива битуват в повечето книги и учебници.
Херметизмът е религия
само за посветени. Подобно на орфизма, в това учение били допускани само
избрани хора, притежаващи определени морални и физически качества, които
преминавали ред изпитания преди да бъдат посветени от жреците. Съгласно тази
доктрина: “…Истината се измерва с интелигентността, тя трябва да се прикрива
пред слабите, които тя би накарала да полудеят; да се крие от злите, които само
откъслеци могат да схванат от нея – откъслеци, които биха могли да им послужат
като разрушителни оръжия. Затвори истината в сърцето си и нека тя говори чрез
делата ти, науката да бъде твоя сила, вярата – твой меч и мълчанието – твоя
несломима броня…” Такива са наставленията на йерофанта (първосвещеника) към
новопосветените. И още: “… Душата е забулена светлина. Когато човек се не грижи
за нея, тя започва да тъмнее и угасва, но когато в нея се налее свещеното масло
на любовта, тя се запалва и гори като безсмъртна лампа” (12).
Херметичната доктрина
намира най-силна проекция в тракийския орфизъм. Съгласно древните текстове и
предания Орфей бил роден и живял в Родопите. Според легендата той е син на една
от жриците на Аполон. Друга версия го представя като син на тракийския речен
бог Еагър и музата Калиопа (вариант – син на Слънцето и великата богиня-майка).
Орфей е от царско потекло, той е геният на духовна Тракия и Елада и будителят
на божествената душа. Едуар Шуре твърди, че още като младеж Орфей пътува до
Самотраки, а после отива и в Египет, където бива посветен от жреците в Мемфис и
се обучава повече от 20 години в египетските мистерии и тайната херметична
наука. Това става 1300 години пр. Хр. (12). Част от пътешествията на Орфей на
изток са описани в “Аргонавтика”, където той се явява един от героите в похода
на аргонавтите извършен преди Троянската война.
Орфей не отива в
Египет неподготвен. Имайки предвид произхода му, той от рано е бил закърмен с
езотеричните учения и духовните практики на траките. Това проличава и в
диалозите му със Сфинкса, когато той отива да учи в храма на Карнак. Тогава, за
да го изпита, Сфинкса му задава 13 ключови въпроса, с които Орфей се справя
блестящо (16).
По него време в
Тракия слънчевите и лунните религии си оспорват първенството. Тези две вери
представляват противоположни теологии, светогледи, религии и социални
организации. Небесните и слънчеви вярвания имат своите храмове в планините,
своите жреци и строгите си закони. Лунните вярвания господстват в горите и
долините; те имат жреците си, сладострастните си обреди, неправилно практикуват
изкуството на тайните (различни магии) и всеки обред завършва с оргия (12).
Противоборството на слънчевите и лунните култове е и борба между половете,
борба между мъжкия и женския принцип (светлината и мрака).
Завръщайки се от
Египет, Орфей дава нова сила на Слънчевото Слово на Аполон, като го
оживотворява с тайните на Дионис. Той свещенодейства в най-древното светилище
на траките, което се намира в планината Каукайон (Родопа). Предполага се, че
това е свещения храм на Дионис в Перперикон, където по-късно римския
военачалник Флавий направил жертвоприношение по тракийски обичай след вестта,
че му се е родил син – Октавиан Август. В същото светилище е пребивавал, за да
му бъде извършено предсказание и владетелят на света Александър Македонски.
Подобно тракийско светилище е имало и в Делфи, където според Фабър д’Оливие
жреците са се наричали “тракиди” и са били пазители на висшето знание.
Амфиктионията (Институт на храмовите общности) в Елада през древността се
пазела от тракийската гвардия, т.е. от воини посветени в тайните. Тиранията на
Спарта премахва тази неподкупна гвардия и я замества с бруталната сила.
По-късно глаголът “тракизирам” се е употребявал иронично за последователите на
древните учения (12). Все пак за гърците в древността, Тракия се е смятала за
свято място, страна на светлината и истинската родина на музите, защото
тукашните високи планини криели на-старите светилища на Хронос, Зевс и Уран
(12). В древността истинската планина Олимп се е наричала Рила (“Свещена
планина”), където според Петър Дънов се намира най-старата духовна школа, още
от времето преди Потопа. Тя действа и сега!..
Фабър д’Оливие
изтъква, че името Тракия произлиза от финикийското “Ракхива” – етерното
пространство, или небесната твърд и в символичен смисъл означава “страната на
чистата наука” и на произлизащата от нея свещена поезия. От философска гледна
точка тя означава “страна на духа, място на ученията и традициите”, които
доказват появата на божествения разум”. В този смисъл са я възприемали
посветените в тайните орфически учения ката Пиндар, Есхил, Емпедокъл, Платон,
Питагор и др. (12).
Изворовия материал за
орфизма е доста оскъден и се смята, че много от книгите на Орфей са загубени
през вековете. Сред тях са: “Аргонавтики” – описание на великото дело на
Хермес; “Деметриада” – космогонична поема за майката на боговете; “Свещени
песни на Бакх (Дионис)” – теогонични химни; “Булото или мрежата на душите”;
“Изкуството на тайните и обредите”; “Книга за мутациите, химията и алхимията”;
“Коридантите” – книга за земните тайни и земетресенията; “Анемоскопия” – книга
за атмосферата, една естествена и магическа ботаника и др. (12).
На гръцки език са
запазени някои преписи от орфическите химни – т.нар. “орфически таблички”
даващи наставления на слизащата в царството на сенките душа; златните плочки от
гробницата в Пелина (Тетрапорос), Тесалия (IV в. пр. Хр.) и златните орфически
плочки от Крит и Южна Италия (17).
Според проучванията
на Томов; “Орфизмът е цялостна система, съдържаща космогония, есхатология и
етика, чиито положения са: душата е безсмъртна и с божествен произход, но е
белязана с вина, привнесена в произхода на човека от разкъсалите Дионис титани,
и за наказание е затворена в човешко или животинско тяло, от което не може да
се освободи доброволно; отива след смъртта на тялото в Хадес и се изправя пред
съд, а от там се преражда в ново тяло до пълно изкупление и завръщане сред
боговете – цел до която води само чист орфически живот на земята (17). Основни
изводи за тази орфическа доктрина са Пиндар, Емпедокъл и преди всичко Платон,
който според собствените си думи е учил от пътуващи тракийски жреци наричани
орфици. От това следва, че цялата Платонова философия е сянка на орфическите
мистерии (17). Безспорно е влиянието на орфизма също върху питагорейството,
неоплатонизма и ранното християнство.
Тракийският орфизъм
съчетава както култа към слънцето, така и култ към земята. Във връзка с това,
не случайно, е представена идеята, че Орфей е син на Слънцето и Великата
богиня-майка (8). Акцентът в орфизма, обаче, попада върху слънчевите култове и
затова повечето от тракийските светилища се намират високо в планините. По
някои от тях се откриват съоръжения явно служещи за отчитане на календарни
цикли и за астрономически наблюдения. Такова светилище има на връх Тумба в
местността “Орфенското” при Доспат. Там има кръгъл камък с изсечени
знаци, отбелязващи различни положения на слънцето и звездите. Отделно от това
има прокопан тунел в скалите, служещ вероятно като обсерватория за астрономически
и математически изчисления. Наскоро изследователи откриха в Родопите светилище
изсечено в скалите, като пещера, с формата на вулва (женски полов орган).
Установи се, че при определено положение на слънцето слънчевите лъчи проникват
през отвора на светилището и се проектират във вътрешността му, където се
намира нещо като олтар. По този начин древните траки са подчертавали символично
оплождането на земята от мъжкото начало – Слънцето…
Такива тракийски
светилища има край Асеновград – “Белинташ”, в Рила над седемте рилски езера –
“Салоните”; култовия кладенец в с. Гърло, който прилича на обсерватория;
“светилището на нимфите” на Мадара, светилището при тракийската крепост край
Тополовград; светилището при с. Татул (Момчилградско); долмените край с. Хлябово
(Ямболско) и много други.
Във връзка със
слънчевите култове е интересна интерпретацията на името Орфей. Според Едуард
Шуре, Орфей (или Арфа) получава това име след завръщането си от Египет. Преди
това той е бил наричан “син на Аполон”. Орфей означава “онзи, който лекува със
светлина” (от финикийски: аур – светлина, рофае – лечение) (12).
Според попов,
тракийският орфизъм предполага уреждането на света на степени. Отначало
Великата богиня-майка (земята) само възпроизвежда природата чрез самозараждане
(самооплождане). Втората степен на космогонията е появата е появата на
божествения син – Слънцето, като мъжко начало, нужно за баланса на природата и
нейната цикличност. Третата фаза е свързана с възмъжаването на сина и достигане
смисловото равнище на бога и четвъртата степен е свещения брак на мъжкото и
женското начало затварящо цикъла с потомство (8).
В тракийската религия
с особена сила изпъква култа към Великата богиня-майка, свързана с плодородност
и многообразието на света. По принцип Великата богиня е анонимна, но има много
лица и локални тракийски имена – прозвища като Бендида, Котито, Брауро,
Зеринтия, Хеката, Рея, Изида, Кибела, Мая, Артемида Браурония (Брауро) и др.!
Най-популярни от тези имена са Бендида и Кибела. Ликът на Великата богиня-майка
е често срещан по различни предмети на лукса и разкоша, присъства в украшения,
ритони, фиали, сервизи, вази, апликации и др. Тя се явява покровителка на
растенията, животните, природата, също на хората и човешкия род. Бди над
плодородието, пазителка е на домашното огнище, закриля жените-майки и
неомъжените девици. Великата богиня е хранителка на обредите, с които
избраниците се посвещават във вярата към нея, създателка е на онези, с които се
извършва посвещението и свещеното предаване на властта и въвеждането в божествен
владетелски сан (8).
Култът към Великата
богиня-майка е един от най-древните при траките. Освен в Тракия, Мизия и
Македония, той се изповядвал и от траките преселили се много векове пр. Хр. в
Мала Азия. Траките, които през средата на V в. пр. Хр. се настанили в
Пирея и Атина, без съмнение като колонисти занаятчии и търговци, успели да
наложат нейния култ и на атиняните. За това споменава и философът Платон в
“Държавата”. Той изтъква, че религиозната служба, ритуалите и празничната
процесия в Атина се извършва от траки (1).
Светилища на Бендида
имало също в Пирея, Лаврион, Саламин, гр. Филипи Македония и голямо множество в
Тракия. Според римският историк Тит Ливий, храм в нейна чест се намирал на
западния бряг по долното течение на р. Марица. Лукиян също споменава за храм на
Бендида в Тракия (1).
Артемида – Бендида се
появява и в много тракийски оброчни плочки, както и по монети.
Археологическите
проучвания показват наличие на множество тракийски светилища, където са се
изповядвали различни култове като: “Петров кръст” над Драгоманския връх; на
връх Стол (с. Загъжене); връх Баба (до с. Сегърлиево); между връх Руссарето и
Голяма Шипковица; връх Теке до с. Чомлекьой (Ямболско); връх Могила до с. Мухла
(Новопазарско); до с. Чеканчево (Софийско); (1); акропола на КАбиле (Ямболско)
и много други.
Тракийски светилища
се намирали и покрай пещерите до сладки, студени и топли минерални лековити
извори. Там били почитани главно божества като Асклепий, Хигей и Телесфор.
Такова е светилището “Синилото” на “Глава Златна Панега’ (Луковитско); Змейови
дупки (до Сливен); голямата пещера до с. Балдъркьой (Провадийско); голямата
пещера – “светилището на нимфите” на Мадара (Шуменско).
За последното
светилище Баласчев, цитирайки Страбон, твърди че в пещерните жилища около
Мадара живеел гетския бог-демон Залмоксис (Гебелейзис). Този бог - пророк на
гетите според старо тракийско предание е живял по времето на Питагор (към
втората половина на VI в. пр. Хр.) и двамата мъдреци беседвали по важни
философско-религиозни въпроси (1). Гръцката версия представя обаче Залмоксис
като роб на Питагор. Това разбира се е доста съмнително, тъй като събитията се
разиграват в Тракия, а не в Гърция и освен това Залмоксис е бил цар, а не роб!…
Според Херодот,
Залмоксис е живял много години преди Питагор и това опровергава твърдението, че
двамата са се срещали (15). Маразов изтъква, че Залмоксис е пътешествал из
целия древен свят и бил дори и в Египет, където натрупал духовни знания (3).
Сред гетите Залмоксис
проповядвал херметическото и орфическо учение за безсмъртието на душата и
по-късно траките го обожествили и издигнали негов култ.
На неколкостотин
метра от Мадарския конник до с. Мадара е открито и трако-римско светилище,
издигнато в чест на богинята Бендида – Артемида. Там са открити и басейни-бани
за ритуално къпане, както и множество оброчни плочки с тракийския херос, плоча
с изображението на Дионис и други интересни находки.
Друго средище с
тракийско светилище е имало по долината на р. Разметаница с център “Царичина”
(Дупнишко). Наскоро откритата храм-гробница край с. Старосел (Хисарско) също е
свързана със светилище на траките, което се намира в близост. До самата гробница
има и изсечени в скалите и култови ями, в които вероятно са се извършвали
жертвоприношения (1). Едно от най-прочутите и известни светилища е това в
Бурдапа (с. Саладиново, Пазарджишко), където са намерени 95оброчни плочки и се
смята, че е посветено на Либетрийските нимфи (първоначалните музи).
Освен споменатите
по-горе божества, траките почитали Сабазий (аналог на Дионис); Ямбадула (Хестия
– женската дублетна форма на Залмоксис); Тракийския конник (Херос); Арес
(Кандаон); Кабирите; Аполон Дерайнос; Херакъл (3), както и някои по-малко
известни домашни божества като: Ас-дула, Дава-топа, Дар(а)-зала (Дер(е)-зала),
Дело-п(а)та Евантита, Мед(а)в(а)за, Суре-гета, Тил(а)-теза, то-той и др. (1).
Характерен култ при
траките било обожествяването на техните царе и вярата в безсмъртието на душата.
Според Попов, в системата на тракийския орфизъм, обожествяването на тракийските
владетелите е свързващо звено и нужно стъпало, като е необходимо да се преодолее
стремежа към извисяването до бога и превръщането на владетеля в бог (8).
Обожествяването на починалите владетели се отразило и върху погребалните обичаи
на траките.
Завършвайки тази част
ще споменем, че около тракийските светилища и култове има много неизяснени
моменти. Това дава основание на някои изследователи да спекулират с темата,
давайки съвършено грешни трактовки. Наскоро в пресата се появи съобщение, че
“нашенският Индиана Джоунс” – проф. Рангел Гюров бил разкрил тайната на
тракийските светилища и култови обекти (“Родопите – древния Клондайк” интервю
на Николай Москов, в. “24 часа”, 7.09.2002 г.). В своето интервю професорът
твърди, че: “светилищата на траките не са никакви култови места, а флотационни
хидросъоръжения за добиване на злато”! Такива били обектите : “Татул”,
“Перперикон”, “Дъждовник”, “Харман кая”, “Белинташ” и десетки други. Знаците по
скалите пък били “нишани и знакова система, която сочи златните находища”. От
това странно на пръв поглед твърдение, би следвало да се направи заключение, че
траките не са имали духовна култура, а са били някакви сребролюбци и са се
интересували само от златото и материалните придобивки. Фактите обаче говорят
друго, а пред фактите и сребролюбците от съвремието трябва да мълчат!…
Проф. Рангел Гюров е
ръководител на департамент “Науки за Земята и околната среда” в Нов Български
Университет. В този съмнителен “български” университет се е събрала доста
странна компания от преподаватели, които промиват мозъците на българските
студенти с глобалистки психотронни методи и вредни теории. Все още не сме чули
за някакви приносни археологически или исторически открития на проф. Гюров.
Явно е, че тук отново се сблъскваме с поредния опит за подмолно и добре платено
фалшифициране на българската древна история!…
д-р Дориян Александров - Историческо дружество „Българска Орда - 1938”
Беше ми много интересно! Пак ще го прочета!
ОтговорИзтриване