ЗА ПАНТЮРКИЗЪМА ИЛИ НЕГОВАТА РОДИНА
В
началото на 20 в., сред различни „руски” интелектуалци от татараски
произход, най-ярък от които е Валидов (Зеки Валиди Тоган) се зараждат и
първите идеи на пантюркизма, като движение за обединение на всички
тюрки в една държава. От Татария, кълновете му поникват сред
интелектуалните среди на младотурците в разлагащата се Османска
Империя.
Опитите
за създаване на „булгарско” самосъзнание преди всичко са свързани с
личностите на бащата и синът Багаудин и Гайнан (Сардар) Ваисови и
основаното от тях милленаристко движение (движение на избавлението),
наречено още „ваисовского движение”. Издигнатите от тях идеи и
деятелността на самата организация не получават поддръжка сред широките
слоеве на татарското общество, независимо от привидното благородство на
провозгласените цели. Ваисов иска въстановяване на „мюсюлманската
държава Булгар”.
През
1980-1990 г. идеите на Б. и Г.Ваисови се възприемат и силно
митологизират от последователите им в движението „Булгар Ал-Джадид”, или
т.нар. „булгаристи”.
Основният
спор е за произхода на съвр.татарски народ, за връзките му с
останалите тюркски народности самоопределящи са като татари. Но
най-силен е въпроса за предците, от къде произлизат съвр. тюркоезични
жители на Татарската република, от по-стария пласт на волжките българи,
или са резултата на по-нова етногенеза, започнала в периода на
монголското завладяване и Златната орда.
Булгаристите
са склонни да умаловажат, игнорират и зачеркнат изцяло златноорденския
преиод, който на практита е основен във формирането на националното
съзнание, за сметка на ранносредновековния волжкобългарски период. Това
което остро касае нас, българите е че булгаристите акцентуират, върху
изначалната тюркоезичност на волжките българи и на прабългарите като
цяло, като преки потомци на атиловите хуни. Те обсебват прабългарският
произход, в ущърб на историческата истина и в ущърба на Българската
кауза като цяло! Техните идеи се популяризират в България, най-вече от
писатели, журналисти, или просто от хора “патриоти”, лишени от
елементарна историческа подготовка, но с хъс идеологизиращи историята,
хора на които се привиждат милиони българи по света, като тази цифра
достигна фантастичната стойност от 40 000 000 българи?!! В това
отношение, някои безотговорни весникари се самозабравиха. Появяват се
съобщения че населението на Татарстан е провело референдум за промяна на
името си – на Булгаристан. А всъщност става дума за референдума
проведен в бившата Татарска АССР, за самоопределянето и като суверенна
република, член на Руската федерация. Друг наш вестник (Народен будител,
бр.3, 1998 г.) твърди че башкирите били българи. Забравя се факта че
башкирите никога не са влизали в състава на Волжка България и имат доста
по-изразена монголоидност от останалите поволжки тюркски народности,
съизмерима с тази на казахите.
1.
Булгаро-татарска теория. Започва да се оформя през 20-те години на 20
в., под влияние на сталинските схващания за автохтонността на народите в
СССР и стадиалното развитие на езика, залегнали във вече отхвърлените
концепции на Н.Мар. Според нея, волжките българи, които са тюркски
народ, са в основата на съвр.казански татари. Волжките българи се
оформят като народност през 7-8 в. Достигат апогея на културното си
развитие в 10-12 в., след приема на исляма. Златната Орда, последвалия я
период на Казанското ханство и Руското владичество, не оказват почти
никакво влияние върху тях. Княжествата на волжките българи, в Златната
орда, се ползвали с широка автономия. С разпада на Ордата от Волжка
България се оформили етносите на булгаро-буртасите, казано-булгарите,
мишарите. Тази теория е наложена като официална под натиска на Сталин.
Основни привърженици са: А.Халиков, М.Закиев, Г.Юсюпов, Т.Трофимова,
Х.Гимади, А.Смирнов, Л.Заляй, Н.Калинин. Днес се защитава от
„булгаристите” – Ф.Нурутдинов, Г.Халилов, а у нас, тяхната
представителка Т.Ярулина, симпатизантите на възобновената „Българска
орда”.
2.
Татаро-монголска теория. Възниква в началото на 20 в. Нейните
привърженици смятат че, Волжка България, няма отношение към сегашните
татари. По време на Златната орда, населението е изтребено в голяма
степен. Оцелелите се обособяват в покрайнините, съхраняват езическите си
вярвания и дават начало на чувашите. Съвременните татари са кипчаки
по-произход, използвани от монголите за ударни войскови формирования.
Татарското самосъзнание започва да се формира в Златната орда, след
13-14 в., и в Руската империя, като татарин първоначално означава,
потомък на завоевателите, а в последствие става сборно название на
всички тюркоговорящи мюсюлмани от кипчакската езикова група, заменило
по-старото понятие бесермен, басурман, означаващо тюркоезичен
мюсюлманин. Чувашкият език, който е твърде различен от всички останали
тюркски езици, е далечен потомък на по-старото волжкобългарско
население. Основни представители са: Н.Ашмарин, В.Смолин,
Р.Г.Фахрудинов, идеолога на пантюркизма – Зеки Валиди-Тоган, който до
1917 г. живее в Русия, под името Валидов, Р.Рахмати, чувашката
историческа школа, башкирските историци и археолози.
Сблъсъкът
между „булгаристите” и „татаристите” се разгоря особено след разпада
на СССР и възстановяването на Татарската държавност, макар и в рамките
на Руската федерация. До голяма степен той е политически, а не строго
научен и отразява две тенденции в постсъветското татарско общество.
Булгаристите, търсят своя „националистически мит” в славното минало, от
който да черпят националното си самочувствие. Те фиксират древния
период на Волжка България, тъй като понятието татари, по тенденциозната
погрешна инерция, продължава да се свързва с низкокултурни,
завоеватели, по думите на Г.Халилов. До голяма степен те приличат на
македонистите от Скопие, които също търсят своя „националистически мит”
в антична Македония, за да скъсат с българското си наследство.
Татаристите
са по-прагматични, стоят на реалистични позиции. В етнонима татари те
виждат, реалното самоназвание и самасъзнание на своя народ, като бъдещ
притегателен център, за обединение на кипчакоговорящите тюркски
народности от Поволжието, залагайки на общия златноорденски произход.
3.
Тюрко-татарска теория. Нейните привърженици, търсят компромисно
решение, между горните антагонистични теории. Те смятат че във
формирането на тюрко-татарските корени, имат равен дял участие,
етнокултурните традиции на І-вия Тюркски каганат, Хазария, Волжка
България, Златната орда, Казанското ханство. Основен елемент е тюркския
език, исляма, приемствеността в държавността, сходната битова култура.
Но основен, ключов период, за татарската етногенеза се явявя
златноорденското време, когато започва да се формира националното
самосъзнание. Основни представители са: Н.А.Баскаков, Ш.Ф.Мумедяров,
Р.Кузеев, М.Усманов, Д.Исхаков, Г.Губайдулин, А.Каппелер, Н.Девлет,
И.Л.Измайлов. /ИИ-СТСЭК/
Може
да направим следния извод: И трите течения смятат волжките българи,
респ. прабългарите за несъмнено тюркски народ, независимо, каква роля му
отреждат в татарската етногенеза.
Така
че, всяко безогледно, емоционално и безкритично популяризиране и
приемане на „булгаристката” теория, което се наблюдава сред част от
българската общественост, предимно лаици, интересуваща се от
прабългарския проблем, води до циментиране и утвърждаване на тюркската
теория за произхода на прабългарите. А това е в сериозен ущърб за всички
които подкрепят новите схващания за източноиранския произход. От друга
старана, популяризирането на татарските булгаристи, подхранва
сърбо-македонистките твърдения че „бугари са татари” и пантюркистките
претенции, които представят османските турци, като далечни наследници на
прабългарите и легитимира турското завладяване през 14 в.
Оказва
се че от „милионите волжки българи”, едва 200 човека в Казан се
самоопределят като „булгары”. Основните цели на съвремените булгаристи е
също възраждането на исляма, като основа на „булгарската” култура,
връщане на арабицата, свободен достъп и изучаване на Корана. А до
ислямския фундамунтализъм ги дели една крачка! След което
следва…”Поволжка Чечения” !!!
Няма коментари:
Публикуване на коментар